صحرایی: مدرسه نباید دالان دانشگاه باشد-راهبرد معاصر
ادارات، مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل شدند تهران فردا هم تعطیل شد/ آموزش غیرحضوری مدارس و تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران مدارس و دانشگاه‌های زنجان چهارشنبه ۲۸ آذر تعطیل شد فردا دانشگاه بوعلی سینا تعطیل شد/ فعالیت‌های آموزشی به صورت مجازی آلودگی هوای تهران به وضعیت قرمز رسید مدارس قم فردا (چهارشنبه) غیرحضوری شد نیمه شرقی کشور رکوردار سرما شد  ادارات مازندران فردا تعطیل نیست؛ فعالیت مدارس غیرحضوری تردد رایگان بانوان با BRT و مترو در روز زن / برگزاری نمایشگاه خوداشتغالی زنان در ایستگاه‌های منتخب مترو مدارس ۱۱ شهرستان کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل است / ادارات فعالند مدارس و دانشگاه‌های یزد فردا هم تعطیل شدند گیلان ۲۷ آذرماه تعطیل نیست اسکان اضطراری بیش از ۱۲۰ نفر گرفتار در برف در نیشابور/ استقرار ۲ اتوبوس برای اسکان بی‌خانمان‌ها مشاهده اشیاء نورانی در آسمان فردیس / ماجرا چه بود؟ تعطیلی مدارس ۱۳ شهر سیستان و بلوچستان به دلیل سرما/ فعالیت ادارات با تاخیر

صحرایی: مدرسه نباید دالان دانشگاه باشد

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر مدرسه قوی باشد کشور قوی خواهد بود،گفت: مدرسه باید دالان تعلیم و تربیت و نه دالان دانشگاه باشد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۲۶ دی ۱۴۰۲ - 2024 January 16
کد خبر: ۲۲۳۶۷۰

به گزارش راهبرد معاصر، رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش امروز سه شنبه ۲۶ دی ماه در دومین رویداد مدارس آینده با بیان اینکه آینده هر کشوری از سیمای کنونی آموزش و پرورش قایل ترسیم است.

 

وی ادامه داد:هر تصویری که بخواهیم از آینده خود ببینیم باید در آینه آموزش و پرورش ببینیم.

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: آینده و آموزش و پرورش دو عنصر غیر جدا شدنی است و با اطمینان عرض می کنم میزان اهتمام تمام ارکان مدیریت کشور به مدرسه ارتباط مستقیمی با آینده دارد.

 

صحرایی افزود: براین باور سخت پایبندیم که یکی شدن و اقتدار ما از مدرسه می گذرد و مدرسه جایی است که اگر قوی شود کشور قوی خواهد شد.

 

وی تصریح کرد: مفهوم آینده در نظام تعلیم و تربیت مورد توجه زیادی قرار گرفته و باید تصمیمات مبتنی بر محیط بیرونی و اقتضائات آن باشد.

 

صحرایی با اشاره به جنبه ای مدارس آینده، گفت: باید قوه تخیل دانش آموزان در این مدارس تقویت شود و جایی است که یافته های جدید تعلیم و تربیت به آن راه یابد.

 

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدارس که شایستگی عمومی و پیشرفت موفقیت را آموزش دهد و مدرسه باید دالان زندگی باشد به جای دالان دانشگاه.

 

صحرایی ابراز کرد: مدرسه نقطه تولید قوت تولید ملی است و امیدستان هر کشور است. نقش معلم با عنوان نخ تشبیه تعلیم و تربیت و به عنوان اصلی ترین کشی که آینده توسط او رقم می خورد بسیار مهم است.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم تسهیل گر یادگیری است،گفت: اولا توسعه و پذیرش فناوری در مدارس آینده اهمیت زیادی دارد و پذیرش فناوری نسبت مستقیم با پذیرش آینده پیشرو دارد.

 

وی متذکر شد: هرجا که رویکرد مشارکتی داده ایم نتیجه ای که گرفته ایم غیر قابل قیاس با تک کار کردن بوده است.

 

صحرایی خاطرنشان کرد: توسعه گفتمان خلاقیت با محوریت خروجی خلاق و باید امروز باید بسیاری از هنجارهای سنتی را بشکنیم. هنوز صندلی کلاس ها به زمین چسبیده اند و خلاقیت به کلاس های متحرک و روبرو نشستن دانش آموزان است.

 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید جایگاه معلم در کلاس درس به صورت فرودست و فرودست نباشد، افزود: پرورش باید روح نظام آموزش باشد نه جزئی از آن و باید به شکلی باشد که اگر دانش آموزی ۲۰ گرفت یعنی در تمام سوخت‌ها ۲۰ است.

 

وی با بیان اینکه باز آرایی محیطی مدارس باید مورد توجه باشد ،گفت: مدارس باید متناسب با خلاقیت دانش آموزان باز طراحی شود.

 

صحرایی با تاکید براینکه بیانیه گام دوم انقلاب روحش در مدارس است، افزود: روح سند تحول باز طراحی نظام تعلیم و تربیت کشور است که به آن نپرداختیم. به دنبال باز طراحی نظام تعلیم و تربیت نرفتیم.

 

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از فاصله گرفتن از روح سند تحول، افزود: مدرسه نقطه اتصال دولت و ملت است و محور تربیت محله و تصمیم ساز است و همه چیز از درون مدرسه آغاز می شود.

 

صحرایی با اشاره به ساحت های مختلف تعلیم و تربیت، تصریح کرد: باید معماری اسلامی و ایرانی در مدارس ما ایجاد شود و باید هویت ایرانی و اسلامی وارد مدارس شود و معلم معیار هویت آینده ماست.

 

وی ابراز گرد:نادانی است که نتوانیم جا بیندازیم مدیر مدرسه مدیر محوری است نه مدیر کل و حتی وزیر؛ مدرسه رسالت الهام بخشی را در سند تحول دریافت کرده اما هنوز چنین جایگاهی وجود ندارد.

 

وی افزود: مدرسه جایی است که همه مردم ایران فارغ از هر گونه خط و ربط و اعتقادی فرزندانشان را با آن بسپارند و امروز بزرگترین سرمایه اعتماد مردم است.

 

وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: مدارس باید خود یادگیرنده شوند که امروز آموزش معلمان یک غفلت دو دهه ای است و بسیار اهمیت دارد.

 

صحرایی خاطرنشان کرد: امر تربیت امری تخصصی و به غایت پیچده و خود مدرسه باید بتواند معلم را در چنین جایگاهی قرار دهد.

 

وی تاکید کرد:در مدرسه ها باید بروی هوش مصنوعی و سکو های آموزشی گشوده شود البته کاملا با برنامه و هوشمندانه باشد.راه درست مواجه درست یا اتفاقات پیش روست.

 

وزیر آموزش یادآور شد:در ۴۰ سال گذشته آموزش و پروش اولویت اول نبوده است و میران شکوفایی آینده یه توجه فعلی به آموزش و پرورش دارد.

 

وی تاکید کرد: مدرسه باید دالان تعلیم و تربیت باشد نه دالان دانشگاه.

 

وی ادامه دهد:متاسفانه عوامل بیرونی در تمام سطوح تعلیم و تربیت در انتهای مدیران اثر مخربی دارد. به جای اینکه مدارس دیگری کنار مدارس فعلی بگذاریم باید تعلیم و تربیت را رشد دهیم و تنوع مدارس باید کاهش پیدا کرده و متوقف شود.

 

صحرایی افزود: باید آینده دور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.نقطه و جوش تحول اتاق وزیر نیست بلکه اتاق معلم است و اصلی ترین عامل عدم اجرای سند تحول این است که تحول نهادینه نشده است.

 

وی تاکید کرد:امروز برنامه ما صدر درصد در خدمت آموزش است و برای آموزش سرانه داریم اگه برای پرورش خیلی کم داریم. امروز نظام هزینه کرد ما با نظام تربیتی جهان فاصله دارد./ فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده